• Nowa estetyka prozy »Czarnych kwiatów« C. K. Norwida, „Litteraria” 1994, s. 5-23
  • Umberto Eco i światy możliwe, „Pamiętnik Literacki” 1997, z. 2, s. 78-96
  • O wilku z Gubbio, śmierci, komizmie i realizmie w kulturze wieków średnich, „Warsztaty Polonistyczne” 2000, z. 2, s. 100-105
  • Marchołt i mnemonika wieków średnich, „Pamiętnik Literacki” 2000, z. 3, s. 35-55
  • »Mowa o godności człowieka« Giovanniego Pica della Mirandoli jako wprowadzenie do kultury renesansu, „Warsztaty Polonistyczne” 2000, z. 4, s. 40-50
  • Korybut Koszyrski i historia literatury nieschludnej. Przyczynek do recepcji obscenów Andrzeja Krzyckiego, „Prace Literackie” 2000, s. 21-31
  • O Michale Bachtinie, ludowej kulturze śmiechu i …, „Stylistyka” 2001, s. 261-281
  • Czy Marchołt jest błaznem?, „Przegląd Humanistyczny” 2001, z. 4, s. 65-75
  • »Aleksy, Aleksy, Aleksy…«. O Świętej Famijanie Kazimiery Iłłakowiczówny, „Polonistyka” 2003, z. 3, s. 49-54
  • »Narrenschiff« Michela Foucaulta”, „Przegląd Humanistyczny” 2004, z. 4, s. 75-83
  • Niektóre aspekty retoryczne »Prologu« »Kroniki« Mistrza Wincentego, [w:] Teatr wymowy. Formy i przemiany retoryki użytkowej, red. J. Sztachelska, J. Maciejewski, E. Dąbrowska,  Białystok 2004, s. 41-51  [tekst dostępny online – http://www.mediewistyka.net/content/view/203/40/  ]
  • Tradycje tekstu staropolskiej »Legendy o św. Aleksym«, „Wiener Slavistisches Jahrbuch” 2004, s. 171-194
  • Tragizm historii w »Odach« Franciszka Dionizego Kniaźnina, [w:] Problemy tragedii i tragizmu. Studia i szkice, red. H. Krukowska, J. Ławski, Białystok 2005, s. 203-223
  • Prolog »Legendy o św. Aleksym«, „Pamiętnik Literacki” 2006, z. 3, s. 153-166
  • Podróż do pustego nieba, „Dyskurs” 2006, s. 57-71
  • O „Szczęśliwości” Adama Naruszewicza. Przyczynek do idei wielkiego łańcucha bytu, „Wiener Slavistisches Jahrbuch” 2006, s. 165-177
  • Prolog »Legendy o św. Aleksym« w kontekście współczesnych badań nad retoryką tekstu późnośredniowiecznego, [w:] Perspektywy polskiej retoryki, red. B. Sobczak, H. Zgółkowa, Poznań 2007, s. 211-221.
  • »Oda do J.W.N.B.K.S.« Stanisława Trembeckiego, „Ruch Literacki” 2007, z. 1, s. 95-102
  • Między oralnością a pismem. Kilka uwag o staropolskiej »Legendzie o św. Aleksym«, „Pamiętnik Literacki” 2007, z. 2, s. 185-206
  • Czy można »przepisać« polskie oświecenie?, „Słupskie Prace Filologiczne. Seria Filologia Polska” 2007, s. 35-52
  • Parodia w „Sowizdrzale” i tak zwanej „literaturze sowizdrzalskiej”. Kilka uwag, [w:] Literatura staropolska w dydaktyce uniwersyteckiej, red. J. Okoń i M. Kuran, Łódź 2007, s. 227-235
  • Spes in Te. O „Odach napoleońskich” Kajetana Koźmiana, „Prace Literackie” 2007, s. 5-20
  • »Legenda o świętym Aleksym« o piśmie i słowie pisanym, „Polonistyka” 2008, z. 4, s. 44-47
  • Konstruowanie „literatury mieszczańskiej”. Kilka uwag o koncepcji Stanisława Grzeszczuka, „Litteraria Copernicana” 2008, z. 2, s. 68-91
  • Memoria und Mnemotechnik in der Chronica Polonorum vom Bischof Vincentius (ca. 1150-1223), [w:] Culture of Memory in East Central Europe in the Late Middle Ages and the Early Modern Period, ed. R. Wójcik, Poznań 2008, s. 129-137
  • Ateny i pamięć. Kilka uwag o założeniach ideowych „Kroniki” Mistrza Wincentego, [w:] Narracja, historia, fikcja. Dawne kultury w historiografii i literaturze, red. Ł. Grutzmacher, Ośrodek Badań Interdyscyplinarnych „Artes Liberales” UW: Warszawa 2009, s. 87-99
  • Memoria i uczta. Kilka uwag o założeniach ideowych „Kroniki“ Mistrza Wincentego, [w:] Onus Athlanteum. Studia nad Kroniką biskupa Wincentego, Pod redakcją Andrzeja Dąbrówki i Witolda Wojtowicza, IBL PAN: Warszawa 2009, s. 337-348
  • „Z chłopa król” Piotra Baryki. Karnawał i mitologia indoeuropejska, w: Miscellanea literackie i teatralne (od Kochanowskiego do Mrożka). Profesorowi Janowi Okoniowi od przyjaciół i uczniów, red. K. Płachcińska, M. Kuran, t. II, Łódź 2010, s. 407–423.
  • O „procesie cywilizacyjnym” i „mieszczańskim” języku poetyckim, „Stylistyka” 2010, s. 239–261
  • „Proces cywilizacyjny” Norberta Eliasa i staropolska „literatura mieszczańska”, [w:] Literatura dawna a współczesna humanistyka, red. K. Obremski, Toruń 2010, s. 137-188
  • Problem odbiorcy i czytelnika. Wokół parodystycznych nawiązań do epistolografii w korpusie „literatury mieszczańskiej” Karola Badeckiego, [w:] Epistolografia w dawnej Rzeczypospolitej , t. 1: Stulecia XV–XVII, red. P. Borek, M. Olma, Kraków 2011, s. 345-362
  • Podróż do Cocagne. „Peregrynacja Maćkowa”, [w:] Proza staropolska, red. K. Płachcińska, M. Bauer, Łódź 2011, s. 167-189
  • Reprezentacje cielesności w pięcioksięgu „literatury mieszczańskiej” Karola Badeckiego, „Litteraria Copernicana” 2012, nr 1, s. 70-79
  • Problem odbiorcy i czytelnika. Wokół problemu fikcjonalizacji w korpusie „literatury mieszczańskiej” Karola Badeckiego, [w:] „Sarmackie theatrum VI: Między tekstami, red. M. Jarczykowa, A. Sitek, Katowice 2012, s. 29-45
  • Tarda loquendi facultas – tożsamość tzw. Galla Anonima w kontekście listów i epilogów „Gestów”, „Pamiętnik Literacki” 2013, z. 3, s. 5-38
  • Galla Anonima cause scribendi, „Śląskie Studia Polonistyczne” 2013, nr 2, s. 7-19
  • Pomiędzy oralnością a piśmiennością: tzw. „Carmen Mauri” (XII–XVI stulecie). Problemy historii tekstu epickiego i jego recepcji, „Historia Slavorum Occidentis” 2013, nr 2, s. 13-42
  • Zjawisko autoparodii w późnej liryce Franciszka Dionizego Kniaźnina, „Ruch Literacki” 2014, z. 2, s. 197-208
  • „Nie lękaj się mię tym razem”. Ciekawe spotkanie mistrza Polikarpa, [w:] „Widzenie Polikarpa. Średniowieczne rozmowy człowieka ze śmiercią”, red. A. Dąbrówka, P. Stępień, Warszawa 2014, s. 140-168
  • Jan z Dąbrówki o Prologu Kroniki Wincentego, [w:] Komentarz Jana z Dąbrówki do Kroniki biskupa Wincentego, red. A. Dąbrówka, M. Olszewski, Warszawa 2015, s. 227-237
  • Konstruowanie Galla. Problem oralności jako problem interpretacyjny tekstu, „Litteraria Copernicana”, 2016, nr 3, s. 119-131
  • Nobis operique favete. Studia nad Gallem Anonimem, red. A. Dąbrówka, E. Skibiński, W. Wojtowicz, Warszawa 2017 – tu Wstęp, s. 7-18 (współautorstwo) , Epilog. 433-447 (współautorstwo) oraz „Nobis hoc opus recitate”. Kilka uwag o fikcji oralności w Kronice Anonima tzw. Galla, s. 281-304
  • Gall Długosza – o prologu i epilogu „Roczników”, [w:] Jan Długosz – w kręgu badań historyków i literaturoznawców, red. T. Giergiel, Sandomierz 2017, s. 21-41
  • Parodie und die altpolnische „Eulenspiegelliteratur”, „Eulenspiegel-Jahrbuch” 2014-2017, Bd. 54-55, s. 27-48
  • Epika zachodnioeuropejska i możliwości jej recepcji w warunkach polskiej kultury średniowiecznej. Uwagi wstępne, [w:] Przeszłość w kulturze średniowiecznej Polski, red. J. Banaszkiewicz, A. Dąbrówka, P. Węcowski, Warszawa 2018, s. 59-78
  • Uwagi o modelu epiki i transmisji epiki w Kronice Anonima tzw. Galla, [w:] Przeszłość w kulturze średniowiecznej Polski…, s. 79-87
  • Waltharius, [w:] Przeszłość w kulturze średniowiecznej Polski… s. 89-104
  • Tzw. Carmen Mauri, [w:] Przeszłość w kulturze średniowiecznej Polski…, s. 105-125
  • Obraz memorialny Troi u Galla Anonima i jego konteksty, [w:] Przeszłość w kulturze średniowiecznej Polski…, s. 127-142
  • Moralitet „Komedyja Justyna i Konstancyjej” Marcina Bielskiego a karnawał, „Pamiętnik Literacki” 2018, z. 4, s. 39-63
  • „Okrutny żal”. Figliki Mikołaj Reja a dramatyzacje liturgiczne, „Teksty Drugie” 2019, nr 2, s. 171-186

 

Niektóre spośród tekstów są dostępne  w wersji cyfrowej na stronach autora na portalu Academia

https://szczecin.academia.edu/WitoldWojtowicz

oraz na ResearchGate

https://www.researchgate.net/profile/Witold_Wojtowicz

a także w bazie BazHum

http://bazhum.muzhp.pl/autor/Wojtowicz/Witold/

recenzje, omówienia

  • S. Lisewska, W. Wojtowicz: [omówienie] Gatunki okołoliterackie. Konferencja naukowa – 27-28 XI 2000 Szczawno Zdrój, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2001, z. 1/2 s. 143-151
  • O pamięci niemieckiego piechura w 50 lat po wojnie [rec. W. Buscher: Berlin-Moskwa. Podróż na piechotę, tłum. R.Makarska, Wołowiec 2004], „Borussia. Kultura. Historia. Literatura”, 2008, [nr42] s. 243-246
  • Dla studentów

    Godziny konsultacji i inne
    dla studentów
  • Pracownia Badań nad Kulturą Religijną i Dawnym Piśmiennictwem

  • Koło Historyków Kultury i Literatury Dawnej

    Link do strony Koła Historyków Kultury i Literatury Dawnej
    Odwiedź stronę koła
  • Kontakt

    Formularz i dane kontaktowe
    Kontakt