Seminaria dyplomowe

Tutoring akademicki

W zależności od liczebności grupy, seminarium magisterskie i licencjackie (szczególnie jego indywidualna część) prowadzone jest z wykorzystaniem narzędzi tutoringu akademickiego, zawierającego elementy tutoringu rozwojowego.

Polecana literatura nt. tutoringu akademickiego:

Czym jest tutoring akademicki? S. Ratajczak, Tutoring akademicki – korzyści dla studenta, nauczyciela i uczelni wyższej, „Kultura i Edukacja” nr 3/2016;
Rola tutora akademickiego M. Cichorzewska, Tutoring w kształceniu akademickim, „Edukacja – Technika – Informatyka” nr 5/1/2014.

Seminarium magisterskie na bazie tutoringu akademickiego

DiZM 1/2 rok II st., sem. letni/zimowy/letni / wymiar 90 h

________________________________________
Kategorie tematyczne:


I. Polski system medialny / dawne i współczesne środki komunikowania społecznego:

– PSM w ogólnej koncepcji modeli systemów medialnych,
– rynki prasowe, radiowy i telewizyjny (ujęcie systemowe),
– historia, cechy i strategie rozwoju PSM,
– prasa (dzienniki ogólnokrajowej, regionalne, lokalna – w tym prasa środowiskowa) oraz media elektroniczne (właściciele, rodzaje, publiczna działalność misyjna),
– cechy, analiza zawartości (treść i forma), funkcje i role społeczne środków komunikowania.

II. Problematyka komunikowania politycznego:

– polityczne funkcje mediów,
– polityzacja mediów,
– dyskurs polityczny i wymiary poglądów w nowoczesnym społeczeństwie (sfera publiczna),
– udział mediów w dialogu publicznym,
– polaryzacja mediów / polaryzacja w mediach (zjawisko wrogich mediów i dziennikarzy / rozwarstwienie odbiorców),
– media publiczne w sferach wpływów (politycznej, społecznej i kulturowej),
– wpływ mediów na przekonania, postawy i zachowania polityczne.

III. Wielo i –międzykulturowość w mediach:

– stereotypizacja i uprzedzenia w mediach,
– media i dziennikarstwo transgraniczne – analiza wybranych przykładów,
– ‘europeizacja’ przekazów medialnych (ujęcie wertykalne i horyzontalne),
– rola mediów w europejskiej debacie publicznej,
– państwa europejskie, ich polityka i kultura w polskich mediach.

________________________________________

Wybór tematu:

Temat pracy badawczej jest efektem porozumienia promotora i Studenta (efekt dyskusji: od studenckiej propozycji obszaru zainteresowań, przez uszczegółowienie problemu badawczego, dobór metody badawczej, do rekomendacji i dostępności materiałów i literatury przedmiotu).

Wybór tematu przede wszystkim powinien odzwierciedlać zainteresowania naukowe, zawodowe, bądź wynikać z dotychczasowego doświadczenia Studenta.

Tematyka pracy dyplomowej powinna być zgodna z kierunkiem studiów, nie może stanowić kontynuacji tematu pracy licencjackiej.

________________________________________

Forma i charakter pracy:

Prace mogą być napisane w ujęciach: historycznym, monograficznym, statystycznym problemowym, politologicznym.

Praca magisterska powinna dotyczyć zagadnień i problemów badawczych, mających charakter teoretyczny i/lub praktyczny (z wykorzystaniem metod badawczych stosowanych w naukach humanistycznych i społecznych). Może mieć charakter projektu, opracowania analitycznego lub systematyzującego.

________________________________________

Warunki zaliczenia:

Warunkiem zaliczenia I semestru seminarium jest przygotowanie konspektu pracy magisterskiej, wraz z opracowaniem niezbędnej literatury przedmiotu oraz zaprezentowanie i omówienie konspektu podczas zajęć grupowych.

Warunkiem zaliczenia następnych semestrów będzie przygotowanie kolejnych rozdziałów pracy.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu i jednocześnie przystąpienia do egzamin dyplomowego – jest złożenie kompletnej pracy, po jej pozytywnej weryfikacji w systemie antyplagiatowym.

⇒ informacja w [pdf]

 

Seminarium licencjackie na bazie tutoringu akademickiego

DiKS 3 rok I st., sem. zimowy i letni / wymiar 60 h

________________________________________

Seminarium ma na celu:

znalezienie odpowiedzi na podstawowe pytania towarzyszące przygotowaniu samodzielnej, wynikającej z indywidualnych zainteresowań pracy badawczej oraz poznanie reguł pisania pracy naukowej, zasad jej konstrukcji (struktura) jak i stosowania języka naukowego.

________________________________________

Na zajęciach seminaryjnych proponuję studentom trzy bloki tematyczne:

1. System medialny – zakres zagadnień szczegółowych może koncentrować się przykładowo wokół np. opisu zbiorowych lub indywidualnych wybranych segmentów sublokalnych, lokalnych i krajowych środków przekazu; funkcji i zadań podmiotów rynku medialnego; procesów/zjawisk dokonujące się w polskim systemie medialnym w obrębie poszczególnych rodzajów mediów.

2. Medioznawstwo – analizy tematyczne w prasie, mediach elektronicznych i w nowych mediach.

3. Społeczno-kulturowe oddziaływanie mediów – zjawiska medialne związane ze współczesnym funkcjonowaniem świata mediów;
wpływ mediów na problematykę wartościowania i uczestnictwa w kulturze XXI wieku.

________________________________________

Przykładowe tematy prac dyplomowych:
  • „Gazeta Ziemi Pyrzyckiej” jako przykład tytułu prasy lokalnej
  • Prasa lokalna w Stargardzie po 1989 – analiza segmentu
  • Przemiana tygodnika „Ozon”. Analiza zawartości
  • Moralizatorska funkcja publicystyki na przykładzie felietonów Szymona Hołowni w tygodniku „Newsweek Polska” w latach 2006-2011
  • Zmiana funkcji i profilu pism komputerowych na przykładzie miesięcznika „CD-Action” w latach 1996–2012
  • Dziennikarstwo interwencyjne jako przejaw kontrolnej funkcji prasy. Analiza na wybranych przykładach z „Gazety Lubuskiej” (2000–2010)
  • Mediatyzacja polityki na przykładzie kampanii prezydenckiej w 2010 roku na łamach tygodników opinii
  • Media i kultura w felietonistyce Tomasza Beksińskiego. Analiza z perspektywy frankfurckiej szkoły komunikowania masowego
  • Dokument filmowy na przykładzie reportaży społecznych regionalnych ośrodków TVP. Analiza na wybranych przykładach
________________________________________

Prace licencjackie mogą mieć charakter:
  • prac problemowych, ukazujących określone zjawiska lub procesy dokonujące się po roku 1989 w systemie medialnym lub w obrębie poszczególnych typów mediów (np. tabloidyzacja, agenda setting, komercjalizacja prasy)
  • prac poświęconych społecznym funkcjom mediów, upowszechnianiu określonych norm i wartości, budowaniu wizerunku instytucji
    i osób publicznych (np. funkcje felietonistyki)
  • zbiorowej charakterystyki określonych segmentów mediów (np. prasa lokalna, radiofonia i telewizja publiczna lub komercyjna, prasa kobieca)
  • monografii poszczególnych wydawców/nadawców (np. dzienników i czasopism, stacji radiowych i telewizyjnych – zarówno o zasięgu krajowym, jak i regionalnym/lokalnym);

________________________________________

Na seminarium Studenci dokonują analizy literatury przedmiotu, odbywa się dyskusja na forum grupy seminaryjnej.
W semestrze letnim przechodzimy na pracę indywidualną.

Badania są prowadzone z wykorzystaniem metod jakościowych (analiza dyskursu) i ilościowych (analiza zawartości), najczęściej wykorzystywanymi podczas pisania prac dyplomowych.

⇒ informacja w [pdf]