TV(news)y już się skończyły?

TV(news)y już się skończyły?

W krajach europejskich głównymi źródłami informacji są według kolejności: strony internetowe (treści on-line), telewizja, media społecznościowe, prasa, radio. Szczególnie w krajach byłego Bloku Wschodniego, w Chorwacji, Czechach, Polsce, Rumunii czy Słowacji; ale i we Włoszech oraz Portugalii – telewizja pozostaje najważniejszym źródłem informacji.

Coroczne spadki oglądalności telewizji, które w wysokorozwiniętych krajach Europy Zachodniej wynoszą średnio od 3 do 4 % – rodzą pytania o przyszłości telewizji niusowej. Medioznawcy prognozują, że telewizja informacyjna nie będzie dominującym medium, jakim była w drugiej połowie XX wieku. Telewizja dotychczasową wysoką pozycję jako źródło informacji zawdzięcza lojalność i nawykom starszych widzów, którzy obecnie należą do grupy wiekowej 55+. Oznacza to, że w ciągu najbliższych kilku lat wiadomości telewizyjne stracą dużą część widowni. Ich miejsce nie wypełnią młodzi, wychowani są w cyfrowej info-sferze odbiorcy. Dla nich nie istnieją, lub słabo obecne są tradycyjne media informacyjne.

 

Jestem facetem, który nie widzi niczego dobrego, co by mogło pochodzić z internetu. 
Michael Lynton, prezes Sony Pictures Entertainment

Najnowsze trendy konsumpcji informacji stanowią więc duże wyzwanie dla dziennikarstwa telewizyjnego. Nie tylko tego w wydaniu telewizji publicznej, ale i model biznesowy nadawców komercyjnych musi ulec zmianie.

Producenci wieczornej i całodobowej telewizji informacyjnej już dziś eksperymentują z nowymi formatami i kanałami dystrybucji treści. Konkurują oni ze strategiami rozwoju wideo treści wydawców prasowych, czego przykładem są kanały telewizyjne takich tytułów prasowych jak choćby tygodnika „Der Spiegel” (Spiegel TV), czy naszego dziennika „Rzeczpospolita” (Rzeczpospolita TV). Już dziś nadawcy telewizyjni wykorzystują cyfrowe kanały dystrybucji treści. Przykładem jest BBC News, będące głównym źródłem informacji on-line. W Polsce strony internetowe telewizji informacyjnych TVN24 oraz TVP.info znajdują się odpowiednio na 3 i 6 miejscu źródeł informacji on-line (Digital News Report 2019).

Sposób integracji telewizji informacyjnej i internetu – będą głównymi czynnikami decydującym o pozyskaniu nowych odbiorców. Przyszłość należy do cyfrowych i mobilnych mediów. Czy polska telewizja nadąży za tymi trendami?



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *